Nabíjení elektromobilů v bytovém domě

02.06.2025

Elektromobilita se rychle rozvíjí a stále více lidí volí elektromobily nejen kvůli ekologii, ale i kvůli nižším provozním nákladům. S elektromobily se pojí také otázka jejich nabíjení – kde i jak dlouho. Dnes jsou po celé republice stovky nabíjecích míst a nabíjet elektromobil můžete klidně i ve vlastní garáži. Jak to funguje?

Proč je nabíjení elektromobilů v garážích problematické?

Nabíjení elektromobilů v garážích (a to jak veřejných, tak těch domácích) přináší bezpečnostní i technická rizika. Hasiči a bezpečnostní experti se proto stále více zaměřují na pravidla a doporučení, jak tato rizika minimalizovat. Mezi hlavní problémy patří:

1. Riziko požáru a komplikovaná likvidace

Baterie elektromobilu může v extrémních případech vzplanout kvůli přehřátí, výrobní vadě nebo mechanickému poškození. Hoření lithium-iontových baterií je velmi intenzivní, uvolňuje toxické plyny a vyžaduje speciální hasicí postupy, například ponoření do vody na dlouhé hodiny. V uzavřeném prostoru garáže se také požár rychle šíří, hrozí silné zakouření a ztížený přístup pro hasiče.

2. Přetížení elektrické sítě

Starší garáže a bytové domy nejsou vždy dimenzovány na dlouhodobé odběry vysokého výkonu (např. 11 kW nebo více), což může vést k přehřívání vodičů nebo přetížení jističů. Používání běžné zásuvky místo určeného wallboxu může být nebezpečné – běžná domácí zásuvka není konstruována na dlouhodobý odběr vysokého proudu.

3. Nedostatečné větrání

Elektromobily sice neprodukují spaliny, ale nabíjení baterie generuje teplo, a pokud garáž nemá dostatečné větrání, může docházet k přehřátí nejen baterie, ale i nabíjecího systému. V případě poruchy může dojít k úniku toxických plynů z baterie, které jsou v uzavřeném prostoru nebezpečné.

4. Omezený přístup pro zásahové jednotky

V podzemních a hromadných garážích může být obtížné evakuovat hořící elektromobil, protože vozy často stojí blízko sebe a vjezdy nejsou dimenzovány na rychlou manipulaci. Hasiči potřebují speciální techniku, například kontejnery na hašení elektromobilů, které ale nejsou vždy snadno dostupné.

5. Legislativní a pojišťovací omezení

Nové bezpečnostní normy zavádějí pravidla pro instalaci nabíjecích bodů v podzemních garážích – například povinnost instalovat detektory kouře, hasicí systémy nebo oddělené nabíjecí zóny.

Jak zajistit bezpečné nabíjení v garáži?

Bezpečnost je při nabíjení elektromobilu doma na prvním místě. O to víc z důvodu, že bezpečnostní standardy pro nabíjení elektromobilů v garážích jsou stále ve fázi vývoje. Existují však doporučení, která byste měli dodržovat.

1. Používejte certifikovaná zařízení

Zaměřte se na certifikované wallboxy, které jsou vybaveny ochrannými mechanismy proti přehřátí, přetížení a poruchovým proudům. Důležitá je také kompatibilita s různými typy elektromobilů, ale také třeba s fotovoltaikou a jinými udržitelnými zdroji energie. A v neposlední řadě je nutné zabezpečit požární technologie, jako jsou detekční systémy, odvětrávání nebo samočinná hašení.

2. Kontrolujte elektroinstalaci

Pravidelné nabíjení elektromobilu v garáži klade vyšší nároky na elektroinstalaci. Starší rozvody nemusí dlouhodobé zatížení vydržet, což může vést k přehřívání kabelů, nebo dokonce k požáru.

Pro dlouhodobé zatížení se doporučuje:

  • Samostatný elektrický okruh – ideálně vyhrazený pro nabíjení elektromobilu, aby nedošlo k přetížení domácí sítě.
  • Jištění okruhu – pro běžnou zásuvku (230 V, 16 A) se používá jistič 16 A, pro wallboxy s vyšším výkonem se doporučuje jistič 20–32 A.
  • Průřez kabelů – doporučuje se alespoň 2,5 mm² pro 16 A a 6 mm² pro vyšší proudové zatížení (např. wallboxy s výkonem 11–22 kW).

Pokud je garáž starší a elektroinstalace nebyla delší dobu modernizována, je vhodné ji nechat zkontrolovat odborníkem.

1. Zajistěte vhodné jištění a ochranu

Aby bylo nabíjení bezpečné, je nutné zajistit správné jištění a ochranu proti poruchám.

  • Proudový chránič typu B – doporučuje se pro ochranu před stejnosměrným reziduálním proudem.
  • Přepěťová ochrana – chrání nabíjecí stanici i vozidlo před přepětím v síti.
  • Dostatečné větrání – elektromobily sice neprodukují výfukové plyny, jejich baterie se ale při nabíjení může mírně zahřívat, proto je vhodné zajistit dostatečný přísun vzduchu.
  • Kvalitní kabely a spoje – staré nebo nekvalitní kabely mohou způsobit přehřívání a snížení výkonu nabíjení.

2. Správně nabíječku umístěte

Pokud instalujete wallbox, měl by být na místě s dostatečným přístupem k nabíjecímu portu vozidla. V garáži s horším větráním je vhodné ponechat kolem vozidla dostatek prostoru, protože baterie se při nabíjení může mírně zahřívat. Nezapomínejte zvolit správný výkon nabíječky, který odpovídá kapacitě hlavního jističe a možnostem elektroinstalace.

Novela vyhlášky Hasičského záchranného sboru ČR

V reakci na rostoucí počet elektromobilů na českých silnicích připravuje Hasičský záchranný sbor České republiky (HZS ČR) novelu vyhlášky o technických podmínkách požární ochrany staveb, která stanoví bezpečnostní podmínky pro parkování a nabíjení elektromobilů v garážích.Hasiči také prosazují nabíjení elektromobilů zejména přes wallboxy, díky kterým se zvyšuje bezpečnost při nabíjení.

Pravděpodobná omezení a podmínky

Navrhovaná novelizace stanoví také specifické požadavky pro garáže na základě jejich velikosti.

  • Pasivní:

    • dostatečná požární odolnost stavebních a požárně dělicích konstrukcí (schopnost stavebních konstrukcí po definovanou dobu odolávat podmínkám požáru).

    Aktivní:

    • rychlá detekce požáru (elektrická požární signalizace) – zajistí včasné zpozorování, v případě přenesení signálu na HZS ČR dochází zároveň díky rychlosti zpozorování a ohlášení k rychlejší reakci (zásahu) a menším škodám a rozvoji požáru,
    • systém aktivního hašení – (vodní stabilní hasicí zařízení, polostabilní hasicí zařízení, doplňková stabilní hasicí zařízení) – zabrání rozšíření požáru na celý prostor garáže, zabrání fatálním požárům celé stavby garáže,
    • V garážích nad 200 míst také zařízení pro odvod kouře a tepla – umožní odvod tepla a kouře ze vzniklého požáru – zajištění podmínek bezpečné evakuace, snížení tepelného namáhání konstrukcí, zajištění bezpečného zásahu a viditelnosti zasahujících jednotek požární ochrany v uzavřeném prostoru zasaženým požárem.
    .

Tyto požadavky se vztahují jak na novostavby, tak na rekonstruované stávající garáže a mají zajistit rychlou detekci a účinné hašení požáru, čímž se minimalizují škody a rizika pro uživatele.

Povinné bezpečnostní prvky – detekce požáru

Klíčovým prvkem novely je implementace pokročilých systémů detekce požáru. Co patří mezi hlavní opatření?

  • Elektrická požární signalizace (EPS): Tento systém umožňuje včasné zjištění požáru a automatické upozornění hasičů, což vede k rychlejšímu zásahu a minimalizaci škod.
  • Zařízení pro odvod kouře a tepla (ZOKT): Instalace ZOKT zlepšuje podmínky pro evakuaci osob, snižuje tepelné namáhání konstrukcí a zvyšuje bezpečnost zasahujících jednotek díky lepší viditelnosti v zakouřeném prostoru.
  • Aktivní hasicí zařízení: Větší garáže budou muset být vybaveny stabilními nebo polostabilními hasicími systémy, které začnou automaticky hasit požár a zabrání jeho šíření.